DBI – podsumowanie działań

Dnia 9 lutego 2021 obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI), w związku z czym nasza szkoła realizowała projekt związany z rozważnym i niezagrażającym korzystaniem z sieci. W ramach tego projektu podjęliśmy następujące działania:

Ankieta:

Wśród uczniów klas IV-VIII przeprowadziliśmy ankietę dotyczącą bezpieczeństwa w sieci i cyberprzemocy. Z wyników ankiety wynika, że uczniowie naszej szkoły bezpiecznie korzystają z sieci i jej zasobów, a rodzice interesują się sposobem korzystania przez dzieci oraz czasem spędzonym w sieci. Ponadto, uczniowie wiedzą o zagrożeniach związanych z nawiązywaniem znajomości przez Internet, nie podają swoich danych, posiadają konta na serwisach społecznościowych, publikują w sieci swoją twórczość. Dzieci deklarują, że spędzają w sieci ponad 8 godzin tygodniowo. Połowa ankietowanych przyznaje, że bardzo lubi spędzać czas przy komputerze. Ponadto, w zdecydowanej większości, nie są sprawcami cyberprzemocy i zachowują się odpowiedzialnie podczas korzystania z sieci. Najczęściej spotykają się z cyberprzemocą podczas gier online, a sprawcami są przypadkowe i nieznane im osoby.

Kampania informacyjna:

Przez cały tydzień, na szkolnej stronie internetowej publikowaliśmy informacje związane z:

  • Zasadami netykiety
  • Zagrożeniami czyhającymi w sieci
  • Sposobach na bezpiecznego użytkowanie Internetu i komputera
  • Konsekwencjami nadmiernego korzystania z komputera i sieci
  • Założeniami DBI

Ponadto opublikowano również materiały informacyjne dla rodziców związane z cyberprzemocą, sekstingiem, FOMO, wizerunkiem w sieci, nadużywaniem nowych technologii, bezpieczeństwem dzieci i młodzieży online, szkodliwymi treściami dostępnymi w sieci.

Quiz:

Przy pomocy quizu sprawdziliśmy wiedzę naszych uczniów z obszaru bezpiecznego użytkowania sieci. Quiz odbył się w 3 kategoriach wiekowych: klasa III, klasa IV-V, VI-VIII. A kto był najlepszy? Wyniki poniżej 😊

I miejsce

Karolina Kulesza klasa VIII – 88%

II miejsce

Radosław Hatalak klasa  VIa – 84%
Mateusz Olszewski klasa VIIb – 84%
Natalia Daraż klasa VIII – 84%
Jakub Wandzel klasa VIIb – 84%
Roksana Malinowska VIIb – 84%

III miejsce

Amelia Wyskiel klasa VIIb – 80%

Działania podejmowane podczas zajęć lekcyjnych:

  • Nasze maluszki z grupy Stokrotki zapoznały się z opowiadaniem Mały miś i bezpieczny Internet, tworzyły sieć internetową z włóczki. Wspólnie zastanawiały się co to jest Internet. Uczyły się kodować z pomocą Geniobota – kodowały drogę do robota Necia.

GALERIA – KLIK

  • Starszaki z grupy Szuwarki: Celem zajęć przeprowadzonych w ramach obchodów „Dnia Bezpiecznego Internetu” było ustalenie z dziećmi zasad bezpiecznego korzystania z różnorodnych urządzeń multimedialnych oraz nawiązanie do treści bezpiecznego korzystania  z    Dzieci w trakcie wspólnych zabaw dowiedziały się co to jest Internet i sieć internetowa, do czego służy i jakich zasad trzeba przestrzegać, aby z niej bezpiecznie korzystać. Przedszkolaki w ramach zajęć obejrzały  bajki edukacyjne z serii „Owce w sieci”, które w przystępny sposób prezentowały dzieciom ważne zasady korzystania z Internetu oraz opowiadały o zagrożeniach jakie mogą  napotkać w sieci. Po każdym filmie odbyły się rozmowy o ważnych przesłaniach płynących z  treści, zwracając uwagę na temat bezpieczeństwa w sieci.

GALERIA – KLIK

  • Dzieci z zerówki oglądały bajki i filmiki związane z bezpieczeństwem w sieci, bawiły się wspólnie z robotem Movi, kodowały w Geniobotem, budowały z włóczki sieć internetową, kolorowały podobiznę robota Necia, rozmawiały o zasadach bezpiecznego korzystania z sieci.

GALERIA – KLIK

  • Uczniowie klasy IIa zapoznali się z informacjami dotyczącymi Dnia Bezpiecznego Internetu oraz rozsądnego i bezpiecznego korzystania z zasobów sieci. Ponadto obejrzeli filmiki związane z tą tematyką. Zwieńczeniem ich działań był udział w quizie zamieszczonym na stronie szkoły.
  • Klasa III a wspólnie wzięła udział w zajęciach prowadzonych przez p. Karolinę Senio. Poruszali się po tematyce bezpieczeństwa w sieci, wspólnie wykonywała plakaty tematyczne, wzięła udział w quzie wiedzowym.

GALERIA – KLIK

  • Uczniowie klasy IV wspólnie z wychowawcą rozmawiały i zasadach bezpieczeństwa w sieci podczas realizowania tematu Bezpieczny Internet. Omówili zasady netykiety. Wspólnie oglądali filmy z serii sieciaki.
  • Klasa V obejrzała film jak bezpiecznie korzystać z Internetu. Wspólnie opracowali bezpieczną 10 – zbiór zasad korzystania z sieci:

1.Wyloguj się z nieużywanych kont
2.Korzystaj tylko z bezpiecznych stron (z kłódką)
3.Nie podawaj prawdziwych danych personalnych
4.Nie zamieszczaj obraźliwych komentarzy
5.Nie przejmuj się hejtem
6.Często zmieniaj hasła i login
7.Nie udostępniaj danych rodziców
8.Nie ufaj i nie udostępniaj zdjęć nieznajomym w Internecie
9.Nie publikuj filmików i zdjęć o niemądrej treści
10.Nie pobieraj nieznanych i podejrzanych plików.

  • Uczniowie klasy VIa pracowali następującymi metodami: pogadanka, dyskusja, burza mózgów, zespołowe rozwiązywanie problemów i pochylali się nad następującymi zagadnieniami:

– Czym jest Internet
– Co robimy w sieci
– Szkodliwe treści
– Anonimowość w sieci
– Przemoc w Internecie
– Piractwo komputerowe
– Oszustwa i wyłudzenia
-Uzależnienie
-Zasady Bezpieczeństwa
– Netykieta

  • Klasa VIIa zajmowała się tematem hejtu w intrenecie. Uczniowie zaznajomili się z przykładami hejtu w Internecie, dowiedzieli się, gdzie szukać pomocy w przypadku, gdy stają się ofiarami cyberprzemocy. Wspólnie zastanawiali się dlaczego inni hejtują. Przeprowadzili dyskusję, podczas której ustalali zasady reagowania na hejt w sieci oraz czego w niej robić nie wolno.
  • Uczniowie klasy VIIb zostali zapoznani z zagadnieniem bezpiecznego korzystania z Internetu, dowiedzieli się o zagrożeniach, które mogą na nich czekać. Wspólnie obejrzeli film związany z tą tematyką.
  • Klasa VIII opracowała materiał i zagadnienia związane z hejtem. Ponadto, razem z p. Katarzyną Sałyk brali udział w konferencji online dla dzieci i młodzieży związanej z bezpieczeństwem w sieci.

Efekty ich pracy – Zamiast_Hejtu_8_kl

  • Tematy związane z Dniem Bezpiecznego Internetu były omawiane również podczas zajęć świetlicowych oraz specjalistycznych

Magdalena Chodubska
Karolina Senio

 181 total views,  1 views today