Współczesny świat zmienia się na naszych oczach…

 Zewsząd otaczają nas ekrany komputerów, tabletów, smartfonów, coraz okazalszych odbiorników TV. Często ułatwiają nam one życie, lecz również stają się coraz powszechniejszym sposobem spędzania czasu przez dorosłych oraz dzieci. Nasze pociechy, jak obserwujemy chyba wszyscy, w coraz młodszym wieku fascynują się rzeczywistością wirtualną. Pragniemy zatem podzielić się z Państwem informacjami, którymi w ostatnim czasie mocno się interesujemy i które uważamy za ważne ze względów wychowawczych. Korzystając z dobrodziejstw współczesnych technologii komputerowych pamiętajmy by uczynić wszystko, aby nasze dzieci były bezpieczne w cyberprzestrzeni…

Nadmierne korzystanie z komputera prowadzi do:

  • Zaniku więzi rodzinnych
  • Pogarszania stanu zdrowia –wady kręgosłupa, wzroku
  • Zmęczenia, zaniedbywania obowiązków, rozkojarzenia
  • Uzależnienia –jeszcze niedawno najmłodszy pacjent Centrum Uzależnień Medialnych miał 2 lata ( od TV), zaś najmłodszy uzależniony od gier komputerowych –9 lat. Granica wieku dzieci, uzależnionych od komputera szybko się obniża!
  • Eksperymenty psychologiczne pokazują, że dzieci tracą wrażliwość pod wpływem agresji w mediach
  • Uzależnienia od silnych bodźców -od adrenaliny, emocji, sieci –to swoiste elektroniczne LSD, wywołujące niepokój psychoruchowy wtedy, kiedy dziecko jest poza siecią
  • Utożsamianie się z bohaterami gier –naśladowanie agresji: TO SIĘ DZIEJE POWOLI, ALE SYSTEMATYCZNIE
  • Preferowania postaw konsumpcyjnych typu „wszystko mi się należy”.
  • Wulgaryzacji słownictwa.
  • Trudności w dłuższym skupieniu uwagi podczas słuchania, np. nauczyciela w szkole.

Oddziaływanie gier komputerowych na psychikę:

  • Gracz nie jest biernym odbiorcą –uczestniczy aktywnie, sam dokonuje wyborów, jest bohaterem, wybiera środki, a czasem tortury, by pokonać przeciwnika.
  • Dziecko uczy się, jak być szybszym , lepszym -ale często w sposób niegodziwy-jak ominąć, zabić, dojść do celu za wszelką cenę, bez zastanawiania się nad tym, jakimi środkami.
  • Niebezpieczny efekt wielokrotnego powtarzania –prowadzi do uczenia się.
  • Kojarzenie zachowań agresywnych z nagrodą(„wygrałem!) –wzmacnianie takich zachowań,jest bardzo niebezpieczne dla psychiki dziecka!
  • Wywoływanie podatności na psychomanipulację.
  • Już w grach dla 3 –latków uczy się dzieci jak np. zaszkodzić sąsiadowi(z instruktażem).
  • Dziecko może myśleć, że życie jest względne.
  • Znacznie podwyższają poziom lęku u dzieci –„muszę zabić pierwszy, bo jak nie -to mnie zabiją”.
  • Dużo elementów erotyzujących –zbyt wczesne rozbudzanie seksualne dzieci!
  • U dziecka zacierają się granice między dobrem a złem –wszystko staje się względne.
  • Agresja przestaje robić wrażenie –„ja się tylko bawię”.
  • Przemoc nie jest karana, nie robi na dziecku wrażenia.

Jak uniknąć niebezpieczeństw wynikających z niekontrolowanego korzystania z gier komputerowych?

  • Kontrolujmy wybraną grę, także tę pożyczoną od kolegi, poznajmy jej treść i sposób korzystania z danej gry.
  • Wprowadzajmy ograniczenia czasu gry –niektórzy rodzice z dobrym skutkiem stosują tzw. „minutnik”.
  • Znajdźmy(przez chwilę)czas na wspólną grę z naszymi dziećmi –pozwoli nam to kontrolować relację dziecko –media, obserwować i właściwie reagować na jego reakcje emocjonalne oraz odpowiadać na pytania dzieci.
  • Nie instalujmy urządzeń do gier komputerowych w pokoju dziecka –ryzykujemy utratę jakiejkolwiek kontroli ich wykorzystywania.
  • Przedstawiajmy dziecku nowe sposoby korzystania z komputera, np. z innych programów niż gry.
  • Kupujmy gry odpowiednie do wieku dziecka, pomimo jego sprzeciwu lub odmiennej sugestii. To my jesteśmy rodzicami którzy wiedzą, co jest dobre dla naszych dzieci.
  • Przestrzegajmy przerw na odpoczynek, proponujmy alternatywne formy rozrywki, np. aktywność ruchową.

Karolina Senio
Magdalena Chodubska

 

 55 total views,  1 views today