Co to jest asertywność?

A.. A co? Asertywność 🙂 Ale co znaczy to dziwnie brzmiące słowo?

Wiesz, jaka jest najpopularniejsza odpowiedź na pytanie co to jest asertywność? To… umiejętność mówienia nie. Skojarzenie jest poprawne, ale tylko częściowo. Umiejętność mówienia “nie” jest zaledwie elementem komunikacji asertywnej, jest to bowiem szersze pojęcie.

Asertywność w psychologii oznacza umiejętność wyrażania swoich myśli, uczuć i poglądów z zachowaniem własnych granic i przy poszanowaniu granic innych ludzi. Asertywność to umiejętność pełnego wyrażania siebie w kontakcie z inną osobą czy osobami. Zachowanie asertywne oznacza bezpośrednie, uczciwe i stanowcze wyrażenie wobec innej osoby swoich uczuć, postaw, opinii lub pragnień, w sposób respektujący uczucia, postawy, opinie, prawa i pragnienia drugiej osoby. Asertywność to także umiejętność odmawiania, mówienia „nie” wtedy, kiedy rzeczywiście nie zgadzasz się z ogółem.

Zwykle prezentujemy jedną z postaw – jesteśmy ulegli albo agresywni. Asertywność jest gdzieś pośrodku. To „subtelne balansowanie pomiędzy obroną własnych granic a egoizmem”.

Asertywność — przykłady

  • umiejętność wyrażania swojej opinii, potrzeb, życzeń i uczuć
  • umiejętność słuchania innych i odpowiedniego reagowania, niezależnie od tego, czy zgadzamy się z czyjąś opinią
  • umiejętność przyjmowania krytyki, komplementów i ocen
  • umiejętność mówienia „nie”
  • świadomość siebie, zdolność samooceny i szacunek do samego siebie
  • umiejętność bycia stanowczym
  • umiejętność wypracowywania kompromisów
  • reprezentowanie własnych interesów z uwzględnieniem interesów innych
  • akceptacja swoich błędów i dostrzeganie sukcesów
  • umiejętność dochodzenia swoich praw i egzekwowania ich
  • odporność na naciski z zewnątrz
  • umiejętność przyznania się do błędu i przeprosin
  • umiejętność trzymania swoich emocji na wodzy

Czy asertywności można się nauczyć? Czy można ją wyćwiczyć? Oczywiście! Nie zawsze nawet wiemy, że aktualnie ją ćwiczmy. Bardzo często ćwiczymy ją również podczas wspólnych spotkań w gabinecie. Chcielibyście poćwiczyć w domu? Poniżej prezentuję kilka ćwiczeń, które możecie wykonać wspólnie z rodzicami, rodzeństwem lub przyjaciółmi.

Zdarta płyta — jest to ćwiczenie polegające na odegraniu scenki, w której druga osoba kilka razy prosi nas o to samo. Np. o pożyczenie pieniędzy. Za każdym razem musisz jej odmówić, nie zmieniając argumentów.

Słoń — ćwiczenie polega na wyobrażeniu sobie, że jesteś powolnym, spokojnym, pewnym siebie i łagodnym słoniem. Mówisz wolniej, spokojnie oddychasz. Jednocześnie dopytujesz rozmówcę o niezrozumiałe kwestie, nie dając się ponieść emocjom.

Jujitsu — polega na ćwiczeniu odmawiania, przy jednoczesnym uznaniu argumentów drugiej osoby. W ten sposób uczysz się, że masz prawo mówić „nie”, ale też szanujesz zdanie i uczucia innych.

Zapraszam również do wspólnej zabawy z aplikacją 🙂
KLIK

Strefa dla rodzica

Zachęcam do zapoznania się z artykułami na temat kształtowania asertywności u Waszych pociech oraz jak Wasza asertywność wpływa na dzieci. Zapraszam do lektury!

Asertywność – czym jest, jak nauczyć dziecko być asertywnym – KLIK

Jak wychować asertywne dziecko? 10 zasad – KLIK

Asertywny rodzic, asertywne dziecko – KLIK

Pozdrawiam
Magdalena Chodubska

(źródło: klik, klik)

 45 total views,  4 views today