Tydzień zdrowia – kolor czerwony

KOLOR CZERWONY

Jest to jeden z bardziej żywych i intensywnych kolorów. Słabsze Odcienie Czerwonego symbolizują radość, miłość, pasję – Ciemniejsze Odcienie takie jak bordo symbolizują siłę, gniew czy przywództwo. Czerwony szczególnie w średniowieczu był barwą władcy – występował jako atrybut króla i jego najwyższego znaczenia (purpura). W dzisiejszych czasach czerwień jest w większości kojarzona z pozytywnymi uczuciami. Zakochane osoby kolor ten najczęściej kojarzy się z walentynkami, a tym samym z różami – symbolem miłości. Kolor czerwony kojarzony jest również z akcjami charytatywnymi i pomocą medyczną np. Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy.

KOLOR CZERWONY A CHARAKTER

Osoba która lubi kolor czerwony posiada takie cechy jak: ekstrawagancja, ambicja, odwaga, energia, bezpośredniość, dynamika czy hojność. Ludzie dla których ulubionym kolorem jest czerwony mają na ogół silny charakter usposobiony przez działanie i skłonność do rywalizacji. Podsumowując Osoby które wybierają czerwień: Lubią wyróżniać się z tłumu. Mają skłonność do szybkich i emocjonalnych reakcji

SPORT

Jeżeli czerwony to Sztuki Walki!

Najpopularniejsze rodzaje sztuk walki to te wywodzące się z krajów Dalekiego Wschodu – Japonii, Chin, Korei, Tajlandii. Wykazują one głęboki związek z filozofią buddyjską rozprzestrzenioną w tej części świata. Ich domeną nie jest rywalizacja i agresja, lecz spokój i umiejętność zapanowania nad swoimi odruchami. Przekazują ponadto uniwersalne wartości takie jak szacunek dla przeciwnika, dyscyplina, umiejętność trzymania nerwów na wodzy, konieczność samodoskonalenia. Cechy te odróżniają sztuki walki od sportów walki, czyli dyscyplin, których głównym celem jest skuteczne pokonanie przeciwnika. Te ostatnie często czerpią ze wschodnich technik walki, ale element duchowy jest w nich sprowadzony na drugi plan lub zupełnie nieobecny.


Trenowanie sztuk walki, bez względu na rodzaj, daje szereg korzyści zdrowotnych i psychicznych:

  • zwiększa sprawność fizyczną i siłę mięśni;poprawia koordynację ruchową;
  • wyrabia zwinność, szybkość, spostrzegawczość;
  • uczy skupienia, koncentracji i czujności;
  • daje wewnętrzny spokój i pewność siebie;
  • przywraca harmonię między ciałem i umysłem;
  • pozwala w zdrowy, kontrolowany sposób wyładować stres i pozbyć się negatywnych emocji;
  • uczy technik przydatnych w samoobronie;
  • przekazuje cenne wartości takie jak wytrwałość, cierpliwość, uczciwość, szacunek dla współzawodnika, konsekwentność, dokładność.

Czerwone Warzywa i Owoce

Owoce i warzywa w kolorach czerwonych to źródło wielu witamin i substancji mineralnych. Czerwone owoce działają świetnie na nasze serce, ale także dbają o dobry humor. Do czerwonych owoców i warzyw zaliczamy przede wszystkim czereśnie, czerwone jabłka, truskawki, czerwone porzeczki, żurawinę, maliny, granaty, wiśnie, pomidory, rzodkiewkę, czerwoną paprykę, buraki.
Im warzywo czy owoc ma intensywniejszy kolor, tym lepiej. Czerwone owoce i warzywa zawierają dużo likopenu. Jest to antyutleniacz, który obniża poziom złego cholesterolu, działa także przeciwnowotworowo i odmładzająco, ma też świetny wpływ na nasze serce. Ta grupa owoców i warzyw posiada także dużą zawartość potasu, który również ma wpływ na serce – reguluje jego rytm i stabilizuje ciśnienie krwi. Obok potasu bogactwem tej grupy jest są też antycyjany – naturalne barwniki wzmacniające naczynia krwionośne. Kolejne zbawienne dla naszego ciała barwniki to karotenoidy, które poprawiają humor.


Masz zły nastrój? Przygotuj sobie koktajl malinowo-truskawkowy lub zjedz kanapkę z pomidorami!

Koktajl malinowo-truskawkowy

Składniki:

  • 500 ml maślanki naturalnej
  • 150 g truskawek
  • 150 g malin
  • 2 łyżki cukru

Wrzucamy wszystko do miksera zalewamy maślanką i czekamy aż konsystencja koktajlu będzie gładka!

Smacznego!


Owocowa zabawa

https://samequizy.pl/czy-znasz-te-czerwone-i-zolte-warzywa-oraz-owoce/


Profilaktyka na dziś – Przeciwdziałanie agresji i przemocy

Agresja i przemoc–jak rozumieć te zjawiska?

Agresja jest incydentalnym zachowaniem. Przemoc jest procesem.

Agresja dotyczy osób o zbliżonej sile i możliwościach. Przemoc oznacza przewagę sprawcy nad ofiarą lub ofiarami.

Agresja słowna – to ubliżanie, grożenie, wyśmiewanie, dokuczanie, ośmieszanie. Jej konsekwencje to poczucie zagrożenia, odrzucenie i wyizolowanie drugiej osoby z grupy.

Agresja fizyczna – to fizyczny atak na drugą osobę lub jej własność. Najczęściej przybiera formę bezpośrednią np. w postaci uderzeń, popchnięć, kopnięć.
Agresja fizyczna może mieć charakter instrumentalny i emocjonalny. Z agresją instrumentalną mamy do czynienia wtedy, gdy agresor chce coś zdobyć lub osiągnąć jakiś cel np. zabranie młodszemu koledze pieniędzy, dziecko grozi rodzicom, że w razie odmowy spełnienia jego żądań zniszczy określony przedmiot.

Agresja emocjonalna występuje wtedy, gdy dzieci przeżywają lęk lub złość.     

Agresja słowna charakteryzuje głównie młodsze dzieci. Najczęstszą jej formą są kłótnie. Dzieci się obrażają na siebie, nie bawią się razem. Starsze dzieci wymyślają nieprawdziwe historie o kolegach lub rodzicach, przezywają się. Młodzież zaś krytykuje, wyzywa, przeklina i niszczy cudzą własność. Agresje fizyczne występują szczególnie u chłopców. Ma dwie postacie. Pierwsza to niszczenie przedmiotów z otoczenia, druga to sprawianie bólu poprzez atak fizyczny.

Temat jest bardzo rozległy dlatego dziś skupimy się tylko na naszej doraźnej reakcji na ataki.

Reagujemy na zachowania, nie na osoby!

W szkole występują trudności i nieporozumienia dotyczące sposobów rozwiązywania problemów agresji i przemocy. Zdarzają się one przede wszystkim wtedy, kiedy szkoła nie posiada wyraźnie określonych zasad reakcji doraźnej na zachowania pasywno-agresywnego szkoły nie potrafią oddzielić reakcji doraźnej od działań długofalowych. Reakcja doraźna na zachowania agresywne to reakcja najbardziej widoczna w szkole–ma najczęściej charakter szybkiej interwencji w razie wydarzeń, których świadkiem jest nauczyciel. Ponieważ interwencje te widzi wiele osób – na korytarzu, w szatni, na boisku – są one ważnym elementem szkolnego systemu reagowania. Dlatego tak ważne jest, aby interwencja była przemyślana i miała podobny przebieg w wykonaniu różnych osób.

Każde agresywne zachowanie należy dostrzegać i w umiejętny sposób ukazywać ich zło. Niewinne dokuczanie, czy wyśmiewanie może przybrać postać znacznie poważniejszą i zmienić się w agresję. Dziecko już od najmłodszych lat musi mieć jasny obraz tego, co złe i co dobre. Nasza konsekwencja w działaniu i przestrzeganie wprowadzonych zasad i norm na pewno pomoże dziecku w odnalezieniu drogi prawidłowego postępowania. Nagradzać dobrym słowem, uśmiechem, przyjaznym gestem to, co dziecko zrobiło dobrze. Tym samym wzmacniamy w nim chęć odpowiedzialnego zachowania.



Dlaczego więc nie warto reagować agresywnie?

Ponieważ agresja rodzi agresję! Uczniowie,obserwując agresję nauczycieli wobec nich,uczą się, że władza i siła upoważniają do zachowań agresywnych. Dlatego sami uciekają się do agresji, jeśli mają przewagę nad kolegami. Należy pamiętać także, że uczeń publicznie upokorzony czy zawstydzony przez nauczyciela może tym bardziej odreagować frustrację na słabszych lub młodszych kolegach.

  • Bądź stanowczy i zdecydowany! Nieposuwanie się przez dorosłego do działań agresywnych nie oznacza, że ma on reagować nie pewnie i nieporadnie. Powinien działać stanowczo i zdecydowanie, czym zaznaczy sprzeciw wobec agresji i przekaże uczniowi informację, że nie wyraża zgody na takie zachowanie. W sytuacji agresji nauczyciel reaguje pewnie, np. podchodzi do uczniów, patrzy na nich, zachowując powagę, mówi dobitnie i głośno,wydaje stanowcze i krótkie polecenia: „Dość tego!”, „Zabraniam!”, „Stop!”, „Łamiecie zasady!”.
  • Mów krótko i zrozumiale!Interweniując w sytuacjach agresji,warto unikać długiego moralizowania, tłumaczenia i wyjaśniania –choćby z tego powodu, że do ucznia, który przeżywa złość, wściekłość i napięcie, niewiele z tego dociera. Na dłuższą rozmowę będzie czas później;celem doraźnej interwencji jest przerwanie przez nauczyciela zachowania agresywnego i przekazanie uczniowi, że nie zgadza się na takie zachowanie.

 206 total views,  1 views today