Tydzień zdrowia – kolor zielony

Ogłaszamy… tydzień zdrowia 🙂 Codziennie, przez cały tydzień, publikować będziemy wpisy z informacjami dotyczącymi zdrowia i profilaktyki. Każdy dzień będzie miał swój kolor, a z tym kolorem będzie się wiązał cały temat.

Zaczynamy?

Dziś zaczynamy od koloru zielonego.

Kolor zielony od zawsze jest utożsamiany z naturą i przyrodą. Zielony oznacza wzrost, odrodzenie. W czasach pogańskich był on także symbolem płodności. W krajach muzułmańskich jest to święty kolor, a w Irlandii oznacza on szczęście.

W dzisiejszych czasach zielony symbolizuję ekologie i dbanie o otaczającą nas przyrodę. Przebywanie wśród zieleni uspokaja i regeneruje siły witalne dla tego często w obiektach takich jak szpital czy szkoła ściany pomalowane są w kolorze zielonym.

Kolor Zielony a charakter

Osoby których ulubionym kolorem jest zielony to najczęściej osoby towarzyskie i przyjazne, bezkonfliktowe, stałe w uczuciach i ceniące spokój. Często osoby wybierające ten kolor posiadają małą ilość wolnego czasu i tym samym czują się przytłoczone codziennymi obowiązkami

Jakie sporty kojarzą Wam się z kolorem zielonym? Dla nas jest to kolor, który wiąże się z przyrodą. Natura, to także spokój, można więc śmiało powiedzieć, że barwa zielona uspokaja, daje odczucie naturalności. Sporty, z którymi nam się doskonale wiąże jest joga, relaksacja. Joga jest ścieżką samorozwoju, której korzenie sięgają najstarszych dziejów człowieka. Wywodzi się z Indii i powstała w okresie formowania się cywilizacji. Osoby ćwiczące jogę mają więcej energii, są pogodniejsze, bardziej zrelaksowane i odprężone, lepiej śpią. Dlatego też pragniemy Wam przypomnieć prezentowany już na naszej stronie trening relaksacyjny https://spsrokowo.edu.pl/2020/04/28/czas-na-relaks/

Jako, że zielony związany jest z naturą, trawą, nierozerwalnie kojarzy się też ze wszystkimi sportami rozgrywanymi na świeżym powietrzu. Jest to raczej wynik warunków, a nie przemyślany efekt, jednak lata przyglądania się meczom piłki nożnej rozgrywanej na zielonej murawie, czy rozgrywkom golfa w podobnych warunkach kolorystycznych sprawiły, że w znakomitej większości myśląc o sporcie, myślimy o zieleni. Wszechobecna trawa sprawia też, że zielony bardzo często powtarza się na plakatach czy stronach internetowych związanych z tymi dyscyplinami.

Zdrowie to również posiłki. Mowa tu o owocach i warzywach zielonych. Do tej szczególnej grupy zaliczamy: warzywa liściaste, czyli różnego rodzaju sałaty, szpinak, szczaw i jarmuż, kapustę, szparagi, brokuły, szczypior, koper i brukselki. Wspomniane warzywa pojawiają się na bazarkach i targach już w pierwszych miesiącach wiosny. Zielone warzywa mają sporo witaminy C magnez. Są niskokaloryczne. Dostarczają też cennych żółtych, pomarańczowych i czerwonych barwników z grupy karotenoidów. Zielone owoce to przede wszystkim jabłka, kiwi, awokado, gruszki, agrest i limonki. Chlorofil działa na organizm przede wszystkim oczyszczająco, pomaga pozbywać się z niego toksyn i metali ciężkich, zapobiega nowotworom i zwiększa krzepliwość krwi, a przede wszystkim zwiększa odporność.

A może wspólnie coś przygotujemy? Potrzebne nam będą:

-sałata
-ogórek
-szczypiorek
– śmietana
-sól, pieprz, cukier

Wszystkie warzywa dokładnie myjemy. Sałatę rwiemy do miski na drobne kawałki. Ogórka obieramy ze skórki i kroimy w plastry. Siekamy drobno szczypiorek. Wszystko razem mieszamy, dodajemy dwie łyżki śmietany, odrobinę cukru oraz sól i pieprz do smaku. Tadam! Właśnie przygotowaliście wiosenną sałatkę. Smacznego 🙂

Mówiąc o zdrowiu nie możemy zapomnieć o profilaktyce! Jak już wspominałyśmy kolor zielony kojarzy się ze spokojem i relaksem. Spokój i relaks gwarantują sukces naszego zdrowia psychicznego. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zdrowie psychiczne jest stanem, na który składają się trzy aspekty: dobra kondycja zdrowotna, poczucie komfortu psychicznego oraz utrzymywanie prawidłowych relacji społecznych.

Jak dbać o utrzymanie zdrowia psychicznego?

Prawidłowe odżywianie ma niemały wpływ zarówno na kondycję fizyczną, jak i psychiczną. Codzienne dostarczanie odpowiednich ilości witamin i minerałów w postaci pożywienia jest niezwykle ważne dla kondycji naszego zdrowia psychicznego. Dlatego pamiętajmy o zbilansowanej diecie. Unikajmy używek takich jak alkohol, wyroby tytoniowe czy napoje energetyczne.

Aby utrzymać zdrowie psychiczne, należy dbać o odpowiednią higienę snu. Znaczenie ma tutaj przede wszystkim jego długość, która bezpośrednio rzutuje na jakość. Przyjmuje się, że optymalna długość snu to od 6 do 9 godzin, jednakże jest to również uwarunkowane osobniczo. Brak lub niedostateczna ilość snu drastycznie obniżają szanse na prawidłowe zdrowie psychiczne, gdyż znacząco osłabia koncentrację. Mogą być również powodem złego samopoczucia i łatwiejszego wpadania w zły nastrój.

Niebagatelny wpływ na osiągnięcie zdrowia psychicznego ma regularna aktywność fizyczna. Zapewnia ona nie tylko wigor i utrzymanie odpowiedniej sylwetki, ale również zwiększa uwalnianie endorfin, które łącząc się z receptorami opioidowymi w ośrodkowym układzie nerwowym, działają przeciwbólowo i znacząco podnoszą nastrój. Dbałość o aktywność fizyczną nie musi oznaczać od razu uprawiania sportów wyczynowych, może zatem przybierać różne formy. Ważne jest, aby była podejmowana regularnie, około 2-3 razy w tygodniu przez co najmniej 40 minut. Regularne ćwiczenia pozwalają pozbyć się napięcia, redukują stres oraz zmniejszają uczucie irytacji i podenerwowania.

Pamiętajmy również o tym, że na nasze zdrowie psychicznie wpływają kontakty z innymi. Pamiętajmy o dobrych relacjach z rodziną, bliskimi, przyjaciółmi, kolegami i koleżankami 🙂

Magdalena Chodubska
Karolina Senio

 145 total views,  1 views today