Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Kochani,

Jak co roku 2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Zapraszamy Was do akcji „Zaświeć się na niebiesko”. Załóżcie niebieskie koszulki, bluzy, czapki cokolwiek niebieskiego co macie pod ręką, zróbcie sobie zdjęcie i podzielcie się nim z nami. Wyślijcie na mail mchodubska@gmail.com . Zachęcamy zarówno uczniów jak i ich rodziców oraz nauczycieli do udziału w akcji 🙂

Galeria – KLIK

Karty pracy – KLIK

A tak było w zeszłym roku:

KLIK

Na tą okoliczność Pani Karolina przygotowała nam piękną aplikację, która pomoże Wam przybliżyć o co w tym wszystkim chodzi i co to takiego ten autyzm.

Aplikacja – KLIK

A teraz kilka słów o samym autyzmie. Autyzm to całościowe zaburzenie rozwoju, którego objawy można zaobserwować nawet u kilkunastomiesięcznego dziecka. Co to znaczy, że jest całościowe? To znaczy, że obejmuje wszystkie sfery rozwoju  od ruchowej po poznawczą (czyli pamięć, koncentracja, intelekt itd). Dziecko ze spektrum autyzmu będzie się rozwijało i funkcjonowało inaczej niż Wy.

Jakie są sygnały mogące świadczyć o zaburzeniach autystycznych?

Dziecko autystyczne zamyka się w swoim świecie. Jest on nieco zniekształcony, ale na tyle absorbujący, że dziecko nie widzi potrzeby rozmowy z ludźmi znajdującymi się w jego otoczeniu. Dziecko unika kontaktu z rówieśnikami i rodziną. Bez powodu przestaje odzywać się do mamy, wszystkich wokół traktuje jak powietrze. Nie pozwala się dotykać i sztywnieje, gdy weźmie się je na ręce, nie ma na nic ochoty. Nie prosi rodziców o super zabawki. Nie reaguje na ból. Nie cieszy się, gdy przejeżdża ukochana dotychczas ciocia. Gdy dostanie ulubione lody – nie okazuje, że mu bardzo smakują. Delikatne znaki (grymas, gesty innych osób) nie mają dla niego większego znaczenia. Można się uśmiechać do niego z najszczerszą czułością, a ono wcale nie zwróci na to uwagi i nie odbierze tego jako czegoś miłego. Dziecko autystyczne przestaje rozmawiać, a jeśli mówi, to w sposób zaburzony, nielogiczny, ciągle powtarza słowa lub hasła z reklam telewizyjnych. Zamiast „ja”, mówi „ty”, posługuje się niezrozumiałymi zwrotami. Zachowania dziecka z autyzmem są stereotypowe – macha rękami lub kręci się w kółko. Nadmiernie przywiązuje się do niektórych przedmiotów. A jeśli ktoś mu je zabierze, wpada w panikę. Nie lubi, gdy ktoś zmienia jego dotychczasowe przyzwyczajenia. Lubi chodzić tą samą drogą, jeść z tego samego talerza, sprzątać tą samą szczotką. Źle znosi zmiany w jego codziennych czynnościach.

Dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu mają często bardzo wybiórczy i ograniczony zakres zainteresowań, z tego powodu bywają ekspertami w wąskich dziedzinach. Czasami wykazują niezwykłą pamięć, której jednak nie wykorzystują w życiu codziennym, w szkole, w kontakcie ludźmi. Dzieci autystyczne często odczuwają lęk i łatwo stają się agresywne, miewają zaburzony sen. Diagnoza stawiana jest przez zespół, w którego skład wchodzą psycholog, pedagog specjalny, psychiatra. (za onet.pl)

Magdalena Chodubska
Karolina Senio

 384 total views,  1 views today